A nyitókép illusztráció. Fotó forrása: Philippe TURPIN / Photononstop / Photononstop via AFP
Hosszú évek, sokak számára kínkeserves várakozása után idén nyáron újra elérhetővé vált Magyarországon az Uber szolgáltatása. Az amerikai gyökerekkel rendelkező vállalat még 2016 júliusában, a taxisok nyomására döntött úgy, hogy hátrahagyja a magyar piacot, ugyanis nem akartak megfelelni a hazai szabályozásoknak, mivel szerintük az Uber nem klasszikus taxi; ám még adózási problémák is felmerültek.
A vállalat vezetésében aztán pár éve csere történt, és az új menedzsment már sokkal nyitottabban állt a hazai környezethez.
Februárban lehet először hallani arról, hogy valahogy, valamikor, valamilyen formában visszatér Budapestre a cég, amely végül június 13-tól kezdte szállítani az utasokat.
Az Uber újabb érkezése abból a szempontból érthető, hogy az elmúlt években (a koronavírus-járvány után) a Magyarországra érkező turisták száma fokozatosan nőtt, ők elsősorban a bejáratott taxikat szeretik használni, ezzel is magyarázható a piacon már meghatározó Bolt előnye. Mivel azonban az amerikai szolgáltató világszerte ismert márka, bejáratott szolgáltatást nyújt, értelemszerűen rögvest előnyből indul, hiszen a turisták ismerik, biztonságosnak tartják, még ha nem is tudják, hogy hivatalosan pont ugyanannyiba kerül az Uberrel utazni Budapesten, mint akármelyik másik társasággal – épp a fix tarifáknak köszönhetően.
Az Uber nem önmagában tér vissza, a Főtaxival lép speciális fúzióba egy leányvállalaton keresztül, az utasoknak nem lesz átjárás a két applikáció és cég között. Hasonló folyamat zajlik éppen még a Gett nevű fuvarszervező ügyében, amely az itthon már elérhető Taximmal szerződött, így nemsokára egy újabb nagy taximárka érkezik Magyarországra – színezve a taxipiacot.
Same same, but different
Külföldön az Uber amúgy nem hiába lett messze piacvezető, a sofőrök nem feltétlenül hivatásos sofőrök, az autók pedig nem a szó klasszikus értelmében vett taxik, emiatt pedig jóval a taxik díjazása alatt tudják vinni az utasokat. Itthon ez nincs így, a fővárosban, a már említett hatósági áraknak „köszönhetően” nincs verseny, az alapdíj 1100 Ft, az útdíj. 440 Ft kilométerenként, míg a várakozás percenként 110 Ft-ba kerül.
Az Uber akkor tud majd kitűnni a konkurencia körül –ha az alapból bejáratott brandet nem nézzük–, ha sokkal több sofőr lesz flottájukban, mint a konkurenciának, hamarabb ér az utashoz a taxis. A cég vezetője az indulás előtt nagyinterjút adott a Telexnek, Kardos Eszter ügyvezető itt elmondta, hogy 2500 sofőrrel indultak a hónap közepén, ám folyamatosak az érkezők.
Az első pár hétben az Uber egy promóciónak köszönhetően sok esetben akár ingyen vitte el az utasokat, ennek köszönhetően a kezdeti időszakban fokozott volt az érdeklődés a szolgáltatásuk iránt.
Az első nagy közönséggel járó budapesti esemény a június 13-i indulást követően rá három napra a Coldplay-koncert volt, ám (a többi társasághoz hasonlóan) itt is gondba került az Uber. A három közül az első, vasárnapi koncerten már az odaút sem sikerült, hosszú perceken át csak gondolkodott a rendszer, amely végül nem tudott autót küldeni a XIII. kerület frekventált részébe, hogy onnan a Puskás Arénába vigyen, ugyanez történt a legnagyobb konkurenciájával, a Bolttal is, végül a Főtaxi volt az, amelyik tudott autót küldeni.
Egy nagy koncertről vagy sporteseményről mindig is kihívás volt taxival hazajutni, most sem volt ez másképp: a Coldplayről távozó 60 ezer ember nagy része hirtelen próbált meg autót foglalni, amely leterheli a rendszert, nem dolgozik egy vasárnap késő esti időpontban annyi sofőr, hogy a rövid ideig tartó óriási igényt ki tudná elégíteni.
Azt nem lehet mondani, hogy ne lett volna a Kerepesi úton rengeteg taxi, ám legtöbbjük hiéna, azaz nem cégben dolgozó sofőr volt – személyes tapasztalat –, amely várta a kuncsaftokat, ki inti majd le őket.
Sokan a két legnagyobb applikációs szolgáltatót, a Boltot és az Ubert hívták, ám legtöbbjük csak nehezen vagy egyáltalán kapott fuvart, mind a két nagy szolgáltató türelmet kért a felhasználótól, míg a diszpécser sofőrt neki, ám ez sokszor bántóan hosszú időnek bizonyult, és beigazolódott az örök igazság, hogy ilyen helyzetekben jobban megéri a tömegközeledés.
Az Uber láthatóan megjött Budapestre, a főváros taxis problémáit azonban egyelőre nem tudja megoldani, az applikációjuk jó, egy korábbról meglévő profillal lehet tovább használni, így aki már Uberezett külföldön, itthon is használhatja,
Kérem, nincs itt semmi látnivaló.
A FőTaxi technológiai süllyedő hajóját elhagyta a két "kapitány" (igazgatók). Megállapodást kötöttek az Uber magyarországi üzemeltetésére. A FőTaxi a technológiai változásokból, fejlesztésekből semmit nem fog profitálni. Rossz, pontatlan, hiányos, nem felhasználóbarát, elavult alkalmazások (sofőr/utas) mindkét oldalon. A fuvarszervező szolgáltató fejlődésének egyik legnagyobb gátja a meglévő, korszerű technológiát elutasító saját utas-felhasználói kör. Nincs megcélzott célcsoport, "mindent viszünk" attitűd a mérvadó. Szép lassan, de biztosan el fog sorvadni az öregedő törzsutasaival együtt. Jelen pillanatban is csak a múltjából és a repülőtéri szerződéséből él a 100 éves szocialista rendszert idéző (sofőr) alkalmazottak nélküli nagyvállalat.
Hallom is a libsi nyafogást, hogy miért nem jut neki taxi, amikor 10000 másik is ugyanakkor szeretne.
Amúgy legutóbb az volt a gond az Uber-rel hogy látványosan nem akarták a szabályokat betartani, sőt inkább a népnyomásra alapozva akarták elérni azok megváltoztatását.
Én meg azt mondom, hogy aki megélhetési szinten szállít személyeket, arra vonatkozzanak ugyanazok az előírások: évente full auókontroll, kétévente vizsgateszt, rendszeres pszichológia kivizsgálas, minden ¨ulés legyen biztosítva.
Ez az alap.
Átbaszás az egész. A külföldi turisták lehúzása a lényeg: azok a márkát ismerik, az alkalmazás a telefonjukon van. Hívnak egy "Ubert" megszokásból, és azt hiszik szegény balfaszok, hogy ez Bp-en az olcsó. :D :D Mondjuk üzleti szempontból egész szép húzás, csak jó nagy geciség.